Čtvrtek, 30 ledna, 2025
magazin

Šéf sdružení serviscenter: Platy útočí na rekord, stát získal více, než lidé

- Reklama -aktuálně
- Reklama -spot_img

Nechte si posílat Ekonomické zprávy z Indexu na e-mail.
Sorry, the video player failed to load. (Error Code: 101102)
V uplynulých měsících slovenské centra sdílených služeb nadnárodních firem Johnson Controls, AT & T a IBM ohlásily hromadné propouštění.

O aktuální situaci v odvětví a jeho budoucnosti se INDEX mluví se šéfem Business Service Center Forum (BSCF) při Americké obchodní komoře na Slovensku Gabrielem Galgócim. BSCF sdružuje 32 firem, které provozují centra sdílených služeb.

Souvisí ohlášené propouštění v Slovenské servisních centrech s ekonomickými dopady pandemie covidu?

Nepříliš. Souvisí to zejména s životním cyklem a evolucí těchto center, v nichž firmy soustřeďují regionální či globální aktivity v oblasti interních financí, IT, prodeje či zákaznické podpory.

Proč už job hopping pro centra není výrazný problém
Jak může vláda pomoci rozvíjet byznys servisních center
V čem se Andrej Babiš liší od Slovenská politiků
Na začátku na Slovensku hledali a našli levnou a kvalifikovanou pracovní sílu v porovnání se západní Evropou. Následovalo období růstu, kdy centra nabíraly další aktivity i lidí.

„Sofistikovanější činnosti, při kterých potřebujete technické znalosti, kolaborační schopnosti nebo měkké dovednosti, si firmy budou uchovávat v Evropě.“
Od jistého momentu začali firmy činnosti automatizovat (pomocí takzvaných softwarových robotů – pozn. Red.). Aktivity, které neautomatizovali – ne proto, že by to nebylo možné, ale investice do automatizace by byla neekonomická – posouvají do zemí s optimálnější cenou práce, do Asie nebo Latinské Ameriky.

Ale sofistikovanější činnosti, při kterých potřebujete technické znalosti, kolaborační schopnosti nebo měkké dovednosti, si firmy budou uchovávat v Evropě.

Covid a koronakríza do životního cyklu center nijak nezasahuje?

Zasahuje, ale spíše zprostředkovaně. Servisní centra obsluhují všechny oblasti ekonomiky. Pokud by například výrazně poklesla výroba v automobilkách, museli by reagovat i centra.

Možná ještě lepší příklad jsou aerolinie, kterým centra poskytují IT služby či zákaznický servis – většina letadel od loňské jara sedí na zemi.

Z provozního hlediska však covid na centra vliv nemá. I během korony fungují bez jakýchkoliv omezení. Práci z domu využívali i předtím, takže přechod na home office byla otázka nanejvýš několika dní. Mnohé jsou na home office dosud.

- Reklama -peníze

Nejnovější články

- Reklama -aktuality

Další články autora

- Reklama -magazín