Téměř každý se po určité době strávené v jednom zaměstnání potýká se ztrátou motivace, zvláště pokud nepřicházejí žádné nové výzvy. Důvody ke změně práce však mohou být různé a do značné míry se u každého liší. Jak poznat, že je načase dát výpověď a poohlédnout se po novém pracovním místě?
Pokud je člověk ve stávajícím zaměstnání dlouhodobě nespokojený, je často jediným řešením podat výpověď, v ideálním případě výpověď dohodou. Pojem výpověď dohodou není zcela přesný, ve skutečnosti se jedná o dohodu o rozvázání pracovního poměru.
Formality spojené s odchodem z práce usnadní vzor výpovědi dohodou, popřípadě vzor výpovědi z pracovního poměru. Oba jsou ke stažení zdarma, stačí je jen vyplnit, případně podle nich sepsat vlastní dokument.
Podání výpovědi z pracovního poměru bude zřejmě předcházet hledání nového zaměstnání, rozesílání životopisu a návštěvy pohovorů. Vhod proto přijde vzor strukturovaného životopisu. Správně sepsaný strukturovaný životopis totiž bývá nezbytnou podmínkou pro získání vysněného místa.
Nyní je již načase přejít ke konkrétním signálům, které značí, že by bylo záhodno stávající práci změnit. Podle čeho poznat, že setrvávat v současném zaměstnání již nemá smysl?
1. Neustálá únava a stres
Nervozita, úzkost, nespavost, podrážděnost – to vše může značit stres ze zaměstnání. Jeho příčiny mohou být různé od nadměrného množství práce až po špatné vztahy s kolegy. Dlouhodobý stres je nezdravý, jelikož má vliv jak na náladu, tak na imunitní systém.
Pokud jsou tyto potíže přítomny, je třeba jim věnovat pozornost, zpomalit a zamyslet se, zda by vhodným řešením nebyla změna práce.
2. Pocit, že daná práce již nemá smysl
V okamžiku nástupu do zaměstnání je člověk obvykle nadšený a hrdý na to, že může pracovat právě pro příslušnou firmu. Postupem času však míra entusiasmu klesá, například kvůli ztrátě důvěry v zaměstnavatele nebo zhoršení atmosféry na pracovišti.
Má-li člověk pocit, že jeho práce již nedává smysl, měl by se poohlédnout po něčem, co ho bude naplňovat.
3. Neustálé koukání na hodinky
Jakmile se člověk v zaměstnání nudí do té míry, že nemůže odtrhnout oči od hodin, je pravý čas dát výpověď. Práce zabírá značnou část života, proto je důležité, aby zaměstnance alespoň po většinu času bavila.
4. Práce nesouzní s osobními zájmy
Někteří lidé kývnou na na nabídku práce, ve které jsou velmi dobří, aniž by přemýšleli o tom, zda jde skutečně o vysněné zaměstnání. Člověk může být například skvělý v komunikaci s lidmi, proto se setkává tváří v tvář s klienty společnosti. Možná by však raději seděl o samotě v kanceláři a psal reporty.
Vždy je lepší, když je vykonávaná činnost v souladu s osobními zájmy a preferencemi, v opačném případě hrozí ztráta motivace, popřípadě vyhoření.
5. Pocit neviditelnosti
Nikdy není dobré, když se zaměstnanec cítí přehlížený. Pokud nadřízený ignoruje jeho názory nebo požadavky, zatímco kolegům se dostává uznání, přijdou pocity marnosti a frustrace. Situaci by měl řešit nejprve v rámci rozhovoru přímo se šéfem. V případě neúspěchu mu nezbývá než podat výpověď a hledat místo ve firmě, kde jeho práci ocení.